Ο Ηρακλής ήταν Πελοποννήσιος ήρωας, ενώ σύμφωνα με τη Μυθολογία οι θεοί μπορεί να κατοικούσαν στον Όλυμπο, αλλά διέμεναν και λατρεύονταν στα ιερά της Πελοποννήσου: ο Δίας γεννήθηκε στο ιερό βουνό των Αρκάδων, το Λύκαιον όρος, η Ήρα ήταν πολιούχος του Άργους, ο Ποσειδώνας λατρευόταν στην Ισθμία, ενώ μνημονεύεται και στην Πύλο, η Αθηνά δοξαζόταν ως Αλέα στην Τεγέα και ως Παναχαΐς στην Πάτρα και, τέλος, ο Απόλλων κατοικούσε στις λακωνικές Αμύκλες και λατρευόταν στις αρκαδικές Βάσσες ως Επικούρειος.
ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ (ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ UNESCO)
ΜΥΚΗΝΕΣ & ΤΙΡΥΝΘΑ (ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ UNESCO)
ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ (ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ UNESCO)
ΝΑΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΟΣ (ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ UNESCO)
Ο φημισμένος ναός, αφιερωμένος στον θεό της ίασης και του ήλιου, χτίσθηκε στα μέσα του 5ου αιώνα στις Βάσσες (14χλμ. νότια της Ανδρίτσαινας), σε υψόμετρο 1.130μ. πάνω στα βουνά μεταξύ Ηλείας, Αρκαδίας και Μεσσηνίας. Ο ναός, με το παλαιότερο Κορινθιακό κιονόκρανο που έχει βρεθεί ποτέ, αποδίδεται στον Ικτίνο, τον αρχιτέκτονα του Παρθενώνα, και συνδυάζει με ιδιοφυή τρόπο τα αρχαϊστικά στοιχεία που υπαγόρευε η τοπική θρησκευτική παράδοση με τις τολμηρές ανανεωτικές ιδέες του δημιουργού του. Δεν είναι απλά ένα λατρευτικό κτίσμα αφιερωμένο στον Απόλλωνα – είναι ο μοναδικός ναός στον Ελληνικό χώρο (και ίσως σε ολόκληρο τον κόσμο) που περιστρέφεται γύρω από άξονα. Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα σωζόμενα μνημεία της κλασικής αρχαιότητας και ήταν το πρώτο στην Ελλάδα που περιλήφθηκε στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Ουνέσκο.
ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ
Η Αρχαία Μεσσήνη (34χλμ. από την Καλαμάτα) – χτισμένη σύμφωνα με το «ιπποδάμειο» πολεοδομικό σύστημα που στηρίζεται στις αρχές του Δημοκρατικού πολιτεύματος – είναι η καλύτερα σωζόμενη ελληνιστική πόλη της χώρας και μια από τις σημαντικότερες της αρχαιότητας σε μέγεθος και μορφή. Οι ανασκαφές συνεχίζονται, αλλά έχουν ήδη αποκαλυφθεί όλα τα δημόσια και ιερά οικοδομήματα που περιέγραψε ο αρχαίος περιηγητής Παυσανίας γύρω στο 155 μ.Χ.: τα ίχνη της Ιθώμης – του ισχυρότερο φυσικού και τεχνητού οχυρού της Μεσσηνίας μήκους 9,5χλμ. –, η Αρκαδική Πύλη, το Θέατρο κι η Κρήνη της Αρσινόης, η Αγορά, τοΣυγκρότημα του Ασκληπιείου, η Ανατολική Οδός και το Ιεροθύσιο κ.α. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το Αρχαιολογικό Μουσείο, με τα ευρήματα των ανασκαφών και δείγματα της Γλυπτικής, Νομισματοκοπείας καιΚεραμικής της Μεσσήνης.
ΠΑΛΑΜΗΔΙ – ΜΠΟΥΡΤΖΙ
ΜΥΣΤΡΑΣ (ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ UNESCO)
H ιστορία της καστροπολιτείας του Μυστρά (6χλμ. από τη Σπάρτη) ξεκινά το 1249, όταν ο Βασιλιάς της Αχαΐας Γουλιέλμος ο Βιλλεαρδουίνος έκτισε το κάστρο με την απότομη και κωνοειδή μορφή. Το «θαύμα του Μοριά» επανακτήθηκε από τους Βυζαντινούς – σύμφωνα με το μύθο εδώ, και συγκεκριμένα στο ναό του Αγ. Δημητρίου, στέφθηκε το 1449 ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου Κωνσταντίνος ΙΑ’ Παλαιολόγος-, αργότερα κατακτήθηκε από τους Τούρκους και τους Βενετούς και τέλος λεηλατήθηκε από τους Αιγυπτίους του Ιμπραήμ. Η πόλη εγκαταλείφθηκε το 1834, με την ίδρυση της σύγχρονης πόλης της Σπάρτης από το βασιλιά Όθωνα, αφήνοντας συναρπαστικά μεσαιωνικά ερείπια (το κάστρο κι ο οχυρωμένος οικισμός κλείνουν στα τείχη τους εκκλησίες, παρεκκλήσια, αρχοντικά και παλάτια) να στέκουν μέσα σε μία εξαιρετικής ομορφιάς τοποθεσία.
ΑΡΧΑΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΣ
ΑΝΑΚΤΟΡΑ ΤΟΥ ΝΕΣΤΟΡΑ
Τα Ανάκτορα του Νέστορα, στον αρχαιολογικό χώρο του Επάνω Εγκλιανού (17 χλμ. βόρεια της Πύλου), χτίστηκαν το 13αι. π.Χ. και είναι τα μόνα Μυκηναϊκά ανάκτορα που έχουν διατηρηθεί σε τόσο καλή κατάσταση. Τα ανάκτορα είναι ένα συγκρότημα από διάφορα κτίρια με ένα σύνολο 105 ισογείων διαμερισμάτων ή άλλων χώρων. Αποτελείται από τέσσερα κύρια κτίρια (νοτιοδυτικό, κεντρικό, βορειοανατολικό, αποθήκη οίνου), καθώς και ορισμένα μικρότερα κτίσματα. Τα σημαντικότερα διαμερίσματά του είναι η μεγάλη ορθογώνια “αίθουσα του θρόνου” με την κυκλική εστία, το λουτρό με τον πήλινο λουτήρα και οι αποθήκες με τα πολυάριθμα αποθηκευτικά αγγεία. Εδώ ανακαλύφθηκαν και οι 1250 πήλινες επιγραφές Γραμμικής Β’, της πρώτης γραφής στον κόσμο με συλλαβές, που αποκρυπτογραφήθηκαν το 1252 από τον αρχιτέκτονα Michael Ventris και το φιλόλογο John Chadwick.